Fotoboek 2000 DO
We
hadden het in de zomer van 1982 erg druk met de
tegelhandel maar in de winter was er geen
interesse voor de tuin en dus minder werk.
Daarom ging ik in die wintermaanden ook in
gevelstenen handelen. Zo leverde ik bij de
buurman voor Hfl 1250,-- aan stenen. Deze
buurman deed veel in oude materialen, slopen en
verhandelen. Op de dag dat ik mijn Hfl 1250,--
op kwam halen stond er op dat moment een DAF
2000 DO op het pad om met de snijbrander
aangepakt te worden. We stonden nog bij de 2000
DO te praten, en terwijl de 165 pk Leyland motor
nog liep, zei de DAF tegen mij: "neem mij
alsjeblieft mee, want binnen een uur is er niets
meer van mij over". Dus zat ik 10 minuten later
achter het stuur om hem bij ons in de loods te
zetten. Ik denk dat hij er zo'n 10 jaar in de
hoek heeft gestaan voordat we begonnen aan de
restauratie. We hebben van de bakwagen een
trekker gemaakt omdat hij dan ook voor de
"Kromhouttrailer" kon staan. Nu hebben we er
alweer zo'n 18 jaar plezier van. De auto met
zijn slaapcabine is nog steeds de enige Leyland
DAF op de weg in Nederland.
Als je een beetje van oude vrachtwagens houd is
dit een lust om naar te kijken en mee te rijden.
Het geluid van de motor klinkt zo lekker hol in
de 2 luchtfilters, het schakelt prima en de
goede remmen doen echt denken dat dit het
voorbeeld is van een DAF