Startpagina
Fotoalbum
Nieuws en Shows
Henschel_historie
Contactpagina
Gastenboek
Links
Verkooppagina
Sitemap



Het verhaal achter onze DAF trailer uit 1946.kromhout met DAFtrailer







Achter onze Kromhout hebben we dus een DAF bustrailer.
Een DAF buscarrosserie  met een werkspoor A'dam met een opbouw van 1946. Deze opbouw is bijna gelijk aan de opbouw van Verheul.
In de oorlog waren alle vrachtauto's en bussen meegenomen. Ze waren nodig aan het oostfront en maar enkele hebben de oorlog overleeft. Na de oorlog moest er weer gewerkt worden maar de werknemers konden niet meer bij de grote fabrieken als de Hoogovens komen. Ook de havens en andere fabrieken wilden graag weer aan de gang maar bussen voor het vervoer waren er niet meer. Men bracht toen mensen in oude legertrucks naar hun werk maar deze waren niet ingericht op personenvervoer.
DAF heeft na de oorlog 234 trailers gebouwd met een speciaal laag chassis. Deze werden voorzien van een busopbouw van werkspoor A'dam of Verheul. Voor de trailers werden nieuwe trekkers besteld in Engeland van het merk Crosley. Dit bedrijf kon als enige snel trekkers leveren. (later ook autobussen). In de trekker zat een chauffeur en de conducteur zat achterin. De trailer had 45 zitplaatsen maar in totaal was er plaats voor 105 mensen. Duizenden kilometers hebben deze "bussen" door Nederland gereden tot het verboden werd om mensen te vervoeren in een trailer in 1955. De trailers werden, veelal met de Crosley, verkocht. De stad Dresden heeft er een aantal gekocht waar mee werd gereden tot aan de Wenden. Ook zijn er een aantal naar Oost priesterhulp gegaan die er een rijdende kapel van maakten en dan met hulpgoederen naar Duitsland reden. Een heel gedeelte is bij bedrijven gekomen.

Mijn trailer heeft toenertijd als bus gereden tussen Goes en Breda en Tilburg. Hij werd gekocht door Piet van Egeraat. Zij hebben er eerst een Internationaal KB6 voor gehad en later een DAF 120 pk Torpedo. Hij werd gebruikt als verhuiswagen. Nadat van Egeraat failliet ging is de trailer gebruikt als opslagplaats. Hier worden ze niet beter van dus toen hij in 1982 bij ons kwam moest er veel gebeuren om de trailer aan de buitenkant weer redelijk in originele staat terug te krijgen. Gelukkig is dit ons redelijk gelukt en hebben wij nu, naar het lijkt, de enige DAF trailer uit 1946.

De trailer is nu ingericht als camper en heeft ons in de loop der jaren veel plezier gebracht.