Het verhaal achter onze DAF trailer uit 1946.
Achter onze Kromhout hebben we dus een DAF
bustrailer.
Een DAF buscarrosserie met een werkspoor
A'dam met een opbouw van 1946. Deze opbouw is
bijna gelijk aan de opbouw van Verheul.
In de oorlog waren alle vrachtauto's en bussen
meegenomen. Ze waren nodig aan het oostfront en
maar enkele hebben de oorlog overleeft. Na de
oorlog moest er weer gewerkt worden maar de
werknemers konden niet meer bij de grote
fabrieken als de Hoogovens komen. Ook de havens
en andere fabrieken wilden graag weer aan de
gang maar bussen voor het vervoer waren er niet
meer. Men bracht toen mensen in oude legertrucks
naar hun werk maar deze waren niet ingericht op
personenvervoer.
DAF heeft na de oorlog 234 trailers gebouwd met
een speciaal laag chassis. Deze werden voorzien
van een busopbouw van werkspoor A'dam of
Verheul. Voor de trailers werden nieuwe trekkers
besteld in Engeland van het merk Crosley. Dit
bedrijf kon als enige snel trekkers leveren.
(later ook autobussen). In de trekker zat een
chauffeur en de conducteur zat achterin. De
trailer had 45 zitplaatsen maar in totaal was er
plaats voor 105 mensen. Duizenden kilometers
hebben deze "bussen" door Nederland gereden tot
het verboden werd om mensen te vervoeren in een
trailer in 1955. De trailers werden, veelal met
de Crosley, verkocht. De stad Dresden heeft er
een aantal gekocht waar mee werd gereden tot aan
de Wenden. Ook zijn er een aantal naar Oost
priesterhulp gegaan die er een rijdende kapel
van maakten en dan met hulpgoederen naar
Duitsland reden. Een heel gedeelte is bij
bedrijven gekomen.
Mijn trailer heeft toenertijd als bus gereden
tussen Goes en Breda en Tilburg. Hij werd
gekocht door Piet van Egeraat. Zij hebben er
eerst een Internationaal KB6 voor gehad en later
een DAF 120 pk Torpedo. Hij werd gebruikt als
verhuiswagen. Nadat van Egeraat failliet ging is
de trailer gebruikt als opslagplaats. Hier
worden ze niet beter van dus toen hij in 1982
bij ons kwam moest er veel gebeuren om de
trailer aan de buitenkant weer redelijk in
originele staat terug te krijgen. Gelukkig is
dit ons redelijk gelukt en hebben wij nu, naar
het lijkt, de enige DAF trailer uit 1946.
De trailer is nu ingericht als camper en heeft
ons in de loop der jaren veel plezier gebracht.