Henschel HS140
Omdat de DAF 1300 bijna klaar was wilde ik aan
een Henschel HS15 beginnen. 3 jaar terug had ik
die in Duitsland gekocht maar nog nooit
opgehaald. Ook nu kon ik hem nog niet halen maar
ik wilde toch een nieuwe uitdaging.
Op dat moment belde Thomas uit Kortrijk mij dat
hij een HS140 uit 1958 had staan. Een zeldzame
auto want je ziet ze haast niet meer. Ik vond
dit mijn uitdaging dus heb ik hem blind gekocht.
Niet handig want bij aankomst zag ik al dat deze
auto niet meer te restaureren was. Totaal
verroest.
Gelukkig wist ik nog een Daimond legertruck te
staan in Hoogerheide bij Bergen op Zoom. Deze
Daimond had een Henschel HS140 cabine, motorkap
en neus en zelfs een 140 pk Henschel motor. Dus
was de oplossing....van 2 auto's 1 maken.
Dus begonnen we....
Daimond gesloopt en de bruikbare onderdelen
laten stralen,
HS 140 gesloopt en hetzelfde gedaan. Nu hopen we
van de onderdelen een Henschel HS 140 te kunnen
bouwen. De 140 pk motor was helaas echt stuk en
de 170 pk stond zo vast als een huis en kon dus
ook niet gebruikt worden.
Gelukkig had ik nog diverse motoren staan dus
daar maar 1 van geprobeerd. Nadat deze goed liep
hebben we hem ingebouwd maar helaas kwam het
water bij het vullen via het oliepeil weer
omhoog. Volgende motor dus.
Nu moeten we alles nog even passend maken. De
spatborden erop, remmen nakijken, motorkap enz.
En ga zo maar door.
De 140 begint nu al weer echt op een vrachtauto
te lijken maar....
Ik blijf nog even lekker bezig
Fotoboek HS140