Fotoboek van de eenzame zwerver
Dat
ik een Henschel fan ben hoef ik u niet te
vertellen.
Ik zal u uitleggen waarom.
In mijn vroegere jaren reed ik met mijn Bedford.
Een 98 pk vrachtwagen met een 9 tons aanhanger.
We haalden wel snelheden van 75 km/u maar op de
Afsluitdijk kwamen we soms maar op 35 km/u
tegenwind. Toen kwam de Scania 56. Geweldige
auto met een 13 tons aanhanger en 5
versnellingen. Deze auto ging gewoon door. Maar
dat deed ook de 76.
Toen kwam mijn eerste Henschel die ik in 1967
kocht. Dit was wel wat anders. 6 Versnellingen
met voorschakelbak, 210 pk die ook nog eens echt
meewerkte nou dat was me wat. Een grote moderne
slaapcabine met 2 bedden van 65 cm breed. Wat
een luxe. Dit was toch echt een Vrachtwagen met
een hoofdletter. En wat hebben we er een hoop
kilometers mee gereden. Er kwamen meer Henschels..bakwagens,
trekkers en kippers.(Waar zijn ze allemaal
gebleven).
In 1977 werd de laatste Henschel gekocht. Het
merk was toen al overgenomen door Mercedes. Wij
vonden het erg jammer maar het was nu eenmaal
zo. In de volgende jaren werden er dus
Mercedessen gekocht. Ik denk dat er wel 400 zijn
gekomen en gegaan maar de Henschel F191 van 1969
is mij bijgebleven als de trekker waar het mee
begon. Daarmee startte het stenenvervoer en dus
de handel in stenen en tegels.
Omdat ik de enige was met een trekker en een
Floor trailer met Hiab kraan mocht ik zelf mijn
werk zoeken. Zo kwam de 1ste naam op een auto
bij Spaansen
Eenzame
zwerver
Later kocht mijn broer Ton een nieuwe FTF
en gaf deze de naam
King of te Road
waarmee de Engelse namen bij Spaansen begonnen
zijn.
Fotoboek van de eenzame zwerver