Startpagina
Fotoalbum
Nieuws en Shows
Henschel_historie
Contactpagina
Gastenboek
Links
Verkooppagina
Sitemap

Hier komt ons fotoboek

Martin en Sander met hun Mack in Den Helder
 
Als de Amerikaanse en Canadese legers in 1945 Nederland verlaten blijven er een hoop legervoertuigen in Nederland achter, dit tot groot genoegen van Nederlandse vervoerders. Deze Mack NR-10 werd na een militair leven, ingezet door LeegwaterTransport voor het lange afstandsvervoer van groenten.
Foto: Anton van Daal

HISTORIE

Na de Tweede Wereldoorlog bestond er in Europa een enorme behoefte aan materieel voor het lange afstandsvervoer. De Amerikaanse en Canadese legers lieten tegelijkertijd grote aantallen militaire voertuigen in onbruik achter in Nederland. Bij gebrek aan beter, zag een aantal vervoerders hun kans schoon om het lange afstandsvervoer weer op te pakken door de militaire trucks uit de legerdumps geschikt te maken voor civiel gebruik. Deze Mack NR-10 is daar één voorbeeld van en werd ingezet voor groentetransport. Tijdens zijn legerjaren werd deze ingezet voor algemeen transport en was derhalve uitgerust met een standaard fabriekscabine. Dit maakte het voertuig uitstekend geschikt voor langeafstandstransport en in combinatie met een drieassige aanhanger voerde dit object van Leegwaters Transporten regelmatig lijndiensten uit tot ver in Oost-Europa.

DE MACK NR-10 ALS ERFGOED

Het object is geheel gerestaureerd en nog steeds in particulier bezit.

CULTUURHISTORISCHE WAARDE

Deze Mack NR-10 representeert een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse wegverkeer omdat met deze voormalige Amerikaanse legervoertuigen na de Tweede Wereldoorlog het internationale transport door Europa weer op gang kwam; dit voertuig vormt daarmee een boegbeeld van de ontwikkeling van het lange afstandsvervoer vanuit Nederland.