In 1980 heb ik mijn Kromhout gevonden in Lemele.
Er was niet veel over van de vrachtwagen die het
ooit geweest was. Het zou een hele klus worden om
dit weer toonbaar te maken maar als je wilt kan
er veel. Hier volgt het verhaal van de
restauratie van onze Kromhout. Zoals hij hier op
de foto staat hebben wij de Kromhout opgehaald.
Er zat geen motor of versnellingsbak meer in en
hij was in zeer slechte staat. Het was een Kromhout
die in 1952 geleverd was aan Krachtvoederfabriek
De Adelaar in Utrecht. Het bouwjaar is 1951 en dat
was in 1980 wel te zien.
Er moest zeer veel aan gebeuren. Zoals hij
hier
op de foto's staat kreeg ik hem thuis.
En dan?
Waar begin je?
Slopen? Zandstralen?
Waar kan ik onderdelen vinden? Een motor? Die was
snel gevonden.
En dan de andere stukken pas maken. Waar moet dat
onderdeel ????... En dan de onderdelen die niet
te vinden zijn zelf maken..........?Er zijn dan
dingen die je wel 3 x opnieuw moet maken. Dus passen
en meten, passen en meten, passen......
Constant
de vraag "Hoe zal dat vroeger gezeten hebben?" Is
dit wel origineel? Hoe zat dat toen?
Als dan bijna alles klaar is moet je alles weer
demonteren. Het binnenspuitwerk gaat gebeuren. Dus
motorkap er weer af, zijschermen weghalen, motor
er weer uit, gril eraf, enz.... Binnenkant stralen
spuiten en weer monteren. Dan kunnen de remmen worden
gerepareerd, bedrading getrokken, schokbrekers gemaakt
en noem maar op.
Ook in de cabine moet nog het een en ander worden
ondernomen. Al zat er vroeger geen radio of 27 mc
bakkie in er zaten toch de nodige metertjes en lampjes.
En natuurlijk niet te vergeten de asbak. Daarna
de motor in elkaar zetten dan spuiten en opbouwen.
En dan komt de grote dag dat de motor er in gehangen
kan
worden.
16 Januari 1981. Een prachtige dag om nooit
te vergeten. Daarna mag alles weer gemonteerd worden.
De zijschermen, de motorkap, het gril en noem maar
op. Het begint echt ergens op te lijken.
En zie daar na 14 maanden bloed, zweet en tranen......
Elk weekend, vrij uurtje en vaak ook nachten door
werken komt het grote moment... EEN RONDJE RIJDEN.
Vro
uw
en kinderen ophalen en we gaan. Geen ramen, geen
tellers maar wat maakt het uit. Hij doet het en
hij rijdt.
Maar dan...het ergste werk. Schuren, schuren en
nog een tijdje schuren. Het spuitklaar maken van
ons pronkstuk. Werkelijk alles moet worden geschuurd.
Met hulp van vele mensen is er toch nog gezelligheid
en vele handen maken licht werk. Schuren en plamuren
is dan tijdelijk het werk dat gedaan moet worden.
Eigenlijk gunnen we ons hier geen tijd voor. We
willen rijden. Al weet je dan wel waar je het voor
doet want als hij uit de spuitcabine vandaan komt
moet het er toch echt mooi uitzien.
Voor het echte spuitwerk begint worden alle kleine
hoekjes met het kwastje geschilderd. Maar dan is
toch het moment daar dat hij geschuurd en wel de
spuitcabine in gaat. Het ergste werk is gedaan.
Als hij is gespoten, opgebouwd en alles doet het
je krijgt het
toch
nog wel even warm als er aan de APK gedacht word.
Toch is dit wettelijk verplicht en doen wij er ook
maar aan mee. En ja wel hoor hij komt er door heen.
Onze Kromhout uit 1952 wordt GOEDGEKEURD. We mogen
shows gaan rijden.
En daar gaan we. Naar de eerste show in St Maarten.
Op 22 mei 1982 is het zo ver. De Kromhout staat
op zijn eerste show. Er zullen er nog vele volgen
maar deze is speciaal.
Dit verhaal krijgt nog een vervolg. Er zijn sinds
1982 natuurlijk nog meer restauraties gedaan aan
de Kromhout. De motor is vastgelopen en heeft een
revisie ondergaan, er
zijn nieuwe deuren in gekomen en noem maar op. Ook
heeft hij een maatje gekregen.
Een DAF trailer uit
1946. Ook deze foto's komen bij
dit verhaal. Dus
kijk regelmatig en u zult aldoor nieuwe dingen ontdekken
over ons pronkstuk.
In 2004/2005 is de Kromhout opnieuw
gerestaureerd..
Meer
foto's staan in het fotoboek.