My
Second Home
De naam van deze auto moet toch iedere chauffeur
aanspreken. Tenslotte zitten wij heren en dames
chauffeurs net zoveel in de auto als thuis. Maar
vooral in de tijd dat deze auto nog langs de weg
zat werd er niet op de uren gelet. Rijtijden waren
er wel maar daar waren wel truckjes voor als het
nodig was.
Het was dus echt een 2e thuis (zo niet het 1ste)
Vaak werd er dus ook op (gebreide) sokken gereden
en moest de auto goed schoon blijven.
Het verhaal achter de auto.
De firma Schot uit Oudorp was vroeger een firma
met veel Henschels. Bij ons reden zij vele kilometers
en werden snel weer verkocht maar bij Schot was
men zuinig op de auto's. 's Zomers reden de auto's
en 's winters stonden de auto's vaak in de schuur.
Dit was de reden dat de auto's daar langer meegingen
en als er al 1 aan vervanging toe was bleef de oude
auto vaak in de schuur staan. Zo ook de
Henschel F221,
mijn 6x4 trekker. Deze heb ik zo'n 6 jaar terug
gerestaureerd en rij er graag mee maar ook de
S2A waar dit verhaal over gaat. We hebben
het hier over de F221 S2A. Dit is een 22-ton 1ste
serie S trekker. Dit wil zeggen dat het een 22
tons-1ste serie S van trekker(
Sattelschlepper) is. Twee assen
luchtvering en de A van 2 assen aangedreven. Een
6 cilinder Diesel met 240 pk uit 1974 waarvan er
580 zijn gemaakt.
Wij hadden deze auto al zo'n 8 jaar hier binnen
staan en er vaak naar gekeken maar hadden wat
zorgen over de luchtvering met al zijn
leidingen. Geen eenvoudige auto om uit elkaar te
trekken en weer op te bouwen. Met veel goede
moed zijn we er toch aan begonnen. De cabine was
behoorlijk uitgewoond en ook daar moest het een
en ander aan gebeuren. De cabine zelf moest
worden voorzien van nieuwe spatborden en de
deuken uit de voorkant moesten worden
hersteld. Daarna konden alle leidingen weer op
zijn plaats, nieuwe luchtbalgen geplaatst en
nieuwe remmen en banden gemonteerd. En dan nog
zag er geen gat in maar in Februari 2010 zijn we
er, een beetje argwanend, mee gaan rijden en het
viel alles mee. Het rijden met een tweede
gestuurde aangedreven as voelt als of je met een
voorwielaandrijving rijdt.
Het is werkelijk een perfecte auto en daarom
komt hij voor mijn kampertrailer. Hiermee zijn
wij erg veel onderweg en dus...
My Second Home.