Startpagina
Fotoalbum
Nieuws en Shows
Henschel_historie
Contactpagina
Gastenboek
Links
Verkooppagina
Sitemap

My Second Home


my second home met link naar het fotoboekDe naam van deze auto moet toch iedere chauffeur aanspreken. Tenslotte zitten wij heren en dames chauffeurs net zoveel in de auto als thuis. Maar vooral in de tijd dat deze auto nog langs de weg zat werd er niet op de uren gelet. Rijtijden waren er wel maar daar waren wel truckjes voor als het nodig was.
Het was dus echt een 2e thuis (zo niet het 1ste)
Vaak werd er dus ook op (gebreide) sokken gereden en moest de auto goed schoon blijven.

Het verhaal achter de auto.
De firma Schot uit Oudorp was vroeger een firma met veel Henschels. Bij ons reden zij vele kilometers en werden snel weer verkocht maar bij Schot was men zuinig op de auto's. 's Zomers reden de auto's en 's winters stonden de auto's vaak in de schuur. Dit was de reden dat de auto's daar langer meegingen en als er al 1 aan vervanging toe was bleef de oude auto vaak in de schuur staan. Zo ook de Henschel F221, mijn 6x4 trekker. Deze heb ik zo'n 6 jaar terug gerestaureerd en rij er graag mee maar ook de S2A waar dit verhaal over gaat. We hebben het hier over de F221 S2A. Dit is een 22-ton 1ste serie S trekker. Dit wil zeggen dat het een 22 tons-1ste serie S van trekker( Sattelschlepper) is.  Twee assen luchtvering en de A van 2 assen aangedreven. Een 6 cilinder Diesel met 240 pk uit 1974 waarvan er 580 zijn gemaakt.
Wij hadden deze auto al zo'n 8 jaar hier binnen staan en er vaak naar gekeken maar hadden wat zorgen over de luchtvering met al zijn leidingen. Geen eenvoudige auto om uit elkaar te trekken en weer op te bouwen. Met veel goede moed zijn we er toch aan begonnen. De cabine was behoorlijk uitgewoond en ook daar moest het een en ander aan gebeuren. De cabine zelf moest worden voorzien van nieuwe spatborden en de deuken uit de voorkant moesten worden hersteld. Daarna konden alle leidingen weer op zijn plaats, nieuwe luchtbalgen geplaatst en nieuwe remmen en banden gemonteerd. En dan nog zag er geen gat in maar in Februari 2010 zijn we er, een beetje argwanend, mee gaan rijden en het viel alles mee. Het rijden met een tweede gestuurde aangedreven as voelt als of je met een voorwielaandrijving rijdt.
Het is werkelijk een perfecte auto en daarom komt hij voor mijn kampertrailer. Hiermee zijn wij erg veel onderweg en dus...My Second Home.